BB

BB

.

.

Thursday, 7 April 2016

Homestay Kuantan Bandar Indera Mahkota Aircond

Assalamualaikum.

Homestay Kuantan Bandar Indera Mahkota Aircond telah beroperasi. Alhamdulillah.

3 bilik queen bed
2 tandas & bath yang luas & selesa
2 parking bawah porch yang luas
Dapur yang lengkap, peti sejuk, gas stove

8minit ke pusat bandar kuantan.
4minit ke petronas/atm/pasar/7eleven.

019-985 7566 Encik B0b
"... Ordinary Homestay,
......not rated 5 star..
Yet spacious and comfort.. "


Tuesday, 29 March 2016

Lubuk Tengas Di Jeram Tanduk Dungun Terengganu







Lubuk di Temerloh.. Casting Rapala Hijau.. :)

Wednesday, 6 August 2014

Homestay Bandar Temerloh Mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri 2014 Maaf Zahir & Batin

Homestay Bandar Temerloh Mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri 2014 Maaf Zahir & Batin

Semoga amalan kita pada Ramadhan yang lalu diterima dan diberkati Allah S.W.T.
Ampun Maaf di pinta.

Homestay UmarKashah
Temerloh, Pahang.
Adilfitri 2014

Khimat Katering Jamuan Majlis Pejabat dan Rumah Sekitar Bandar Kuantan


(( MASAK , HANTAR , HIDANG ))

Kami menyediakan perkhidmatan katering untuk pelbagai majlis dan jamuan kecil (minima 10 org) atau besar di rumah atau pejabat..kami juga menerima tender masakan lebih dari 3 hari seperti kursus,seminar,hari keluarga dan sebagainya..pinggan, mangkuk kami sediakan

Pelbagai jenis menu masakan..
antaranya:-




nasi dagang , nasi lemak, nasi minyak, nasi arab, dan lain-lain
nasi beriani, tahu bakar, pelbagai jenis air, mee rebus, laksa johor..dan sebagainya..jika ingin lauk sahaja pun bole.. :) contoh ikan masin,ulaman..ayam rendang.. 

Sekitar KUANTAN sahaja.. :)

Untuk sebarang tempahan atau pertanyaan menu dan harga, sila hubungi:-

zuelina 0199412901





Wednesday, 2 July 2014

MAKAN SEDAP RAMADHAN DI JERANTUT: 1. MARTABAK JERANTUT FERRY

MARTABAK FERRY (JERANTUT FERRY)

SLURRPPP.... SEDAP MURTABAK SINI.. BESAR.. & BIASALA MAHAL LA SKIT...
DULU HANYA BERNIAGA DI GERAI .. SEKARANG DAH PINDAH KE RESTORAN BANGUNAN KEDAI BARU BERDEKATAN JAMBATAN JERANTUT FERRY...





2014 DAH BERPINDAH BERNIAGA DI RESTORAN TETAP.



SEBELUM 2014 BERNIAGA DI GERAI PASAR RAMADHAN JERANTUT FERRY IAITU BERDEKATAN MASJID DAN JAMBATAN JERANTUT FERRY


SEJARAH JAMBATAN JERANTUT FERRY
Jambatan Sultan Abdullah di Jerantut Feri Dalam Fasa Akhir Pembinaan 1978
(Rasanya hampir 80% orang Jerantut tak tahu nama jambatan ini)

Jambatan Sultan Abdullah sepanjang 486 meter merentasi sungai Pahang di Feri siap di bina maka orang dah tak nampak sangat Feri ini sebab naik jambatan boleh pecut laju terus ke Jerantut . Tak perlu singgah di Feri untuk tunggu feri . Bila ramai yang tunggu feri maka perniagaan disekitarnya maju . Bila orang dah tak naik feri maka Feri jadi sunyi sepi , perniagaan pun merosot .

 GAMBAR DULU2 JERANTUT FERRY





Tuesday, 1 July 2014

MAKAN SEDAP RAMADHAN DI TEMERLOH: 2. IKAN PATIN PAIS TEMPOYAK TEMERLOH

IKAN PATIN PAIS TEMPOYAK TEMERLOH

 Pais tempoyak ikan patin

Bahan-bahan:
1 inci kunyit hidup
2 helai daun kunyit (kebetulan aku tanam kunyit dan ada la keluar daunnya dalam 3 helai~kat kedai, lom jumpa lagi daun kunyit ni)
10 tangkai cili padi
4-5 sudu tempoyak (kat sini kena lah jimat2 sikit tempoyak..sbb susah nk dpt)
sedikit garam dan gula
seekor ikan patin~kerat 3 bahagian
foil aluminium~utk membungkus

Cara-cara: Tumbuk cili dan kunyit hidup hingga lumat. Daun kunyit dihiris halus.
Gaul kan kesemua bahan ke dalam tempoyak. Masukkan juga garam dan gula. Sediakan foil, letakkan separuh dari bahan ke atas foil aluminium/daun pisang. Kemudian letak ikan di atas bahan tersebut. Letak juga tempoyak di atas ikan. Bungkus foil dengan kemas dan bakar di dalam oven lebih kurang 45 minit - 1 jam ataupun hingga ikan masak dan naik bau. Angkat dan sedia untuk dihidang...

p/s: Kalau dapat bungkus dengan daun pisang dan bakar atas dapur kayu atau arang lagi best kan......







MAKAN SEDAP RAMADHAN DI TEMERLOH: 1. IKAN PATIN MASAK TEMPOYAK TEMERLOH

TEMPAT FAMOUS DI TEMERLOH:

1. GO BANG MAJU PATIN TEMPOYAK (BAWAH JAMBATAN TEMERLOH)
2.  GERAI PAK USOP SEMANTAN.
DAN BAZAR2 RAMADHAN SELURUH TEMERLOH...


 SET NASI PATIN TEMPOYAK DI GO BANG MAJU TEMERLOH






 GERAI PAK USOP SEMANTAN

ANTARA RESIPI PATIN MASAK TEMPOYAK
Bahan-bahan utama
  • Seekor ikan patin (eloknya ikan patin sangkar) ikan disiang dan diperapkan dengan asam jawa dan limau nipis untuk hilangkan hanyir selama kira-kira 1 jam.
  • 2 ulas kunyit hidup (bukan serbuk kunyit)
  • 6 biji bawang kecil.
  • 20 biji cili padi (bergantung pada suka pedas mana ya)
  • 2 senduk tempoyak
  • 1 ikat daun kesum
  • 2 ikat bunga kantan ( yang guna untuk masak laksa tu)
  • sedikit asam keping
  • air
  • garam secukup rasa
  • gula (jika perlu dan jika suka)
Cara memasaknya
Kunyit hidup, bawang kecil dan cili padi ditumbuk halus dan digaulkan dengan tempoyak tadi. Masukkan ke dalam periuk yang bersama air. Lepas tu kacau sehingga rasa dan masukkan asam keping. Letak di atas api dan biarkan selama kira-kira 3 minit.  Masukkan ikan yang dibersihkan tadi, masukkan bunga kantan dan daun kesum.
Masukkan garam secukup rasa, adjustlah kalau takut pedas dengan mengurangkan jumlah cili tadi. Kalau terlajak, adjust dengan meletakkan sedikit gula ok…
Cadangan Hidangan
Ini kalau makan dengan nasi putih lepas tu ada plak sambal belacan ke sup panas.. Memang best laaa… So.. apa salahnya cuba ya tak??
Petua
Tempoyak yang digunakan eloklah yang sudah diperam selama 5 hari.. Baru sedap beb…
p/s : selamat menjamu selera.

http://www.facebook.com/homestaytemerloh

http://www.facebook.com/homestaytemerloh
http://www.facebook.com/homestaytemerloh

Google+ Badge