BB

BB

.

.

Wednesday, 6 August 2014

Homestay Bandar Temerloh Mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri 2014 Maaf Zahir & Batin

Homestay Bandar Temerloh Mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri 2014 Maaf Zahir & Batin

Semoga amalan kita pada Ramadhan yang lalu diterima dan diberkati Allah S.W.T.
Ampun Maaf di pinta.

Homestay UmarKashah
Temerloh, Pahang.
Adilfitri 2014

Khimat Katering Jamuan Majlis Pejabat dan Rumah Sekitar Bandar Kuantan


(( MASAK , HANTAR , HIDANG ))

Kami menyediakan perkhidmatan katering untuk pelbagai majlis dan jamuan kecil (minima 10 org) atau besar di rumah atau pejabat..kami juga menerima tender masakan lebih dari 3 hari seperti kursus,seminar,hari keluarga dan sebagainya..pinggan, mangkuk kami sediakan

Pelbagai jenis menu masakan..
antaranya:-




nasi dagang , nasi lemak, nasi minyak, nasi arab, dan lain-lain
nasi beriani, tahu bakar, pelbagai jenis air, mee rebus, laksa johor..dan sebagainya..jika ingin lauk sahaja pun bole.. :) contoh ikan masin,ulaman..ayam rendang.. 

Sekitar KUANTAN sahaja.. :)

Untuk sebarang tempahan atau pertanyaan menu dan harga, sila hubungi:-

zuelina 0199412901





Wednesday, 2 July 2014

MAKAN SEDAP RAMADHAN DI JERANTUT: 1. MARTABAK JERANTUT FERRY

MARTABAK FERRY (JERANTUT FERRY)

SLURRPPP.... SEDAP MURTABAK SINI.. BESAR.. & BIASALA MAHAL LA SKIT...
DULU HANYA BERNIAGA DI GERAI .. SEKARANG DAH PINDAH KE RESTORAN BANGUNAN KEDAI BARU BERDEKATAN JAMBATAN JERANTUT FERRY...





2014 DAH BERPINDAH BERNIAGA DI RESTORAN TETAP.



SEBELUM 2014 BERNIAGA DI GERAI PASAR RAMADHAN JERANTUT FERRY IAITU BERDEKATAN MASJID DAN JAMBATAN JERANTUT FERRY


SEJARAH JAMBATAN JERANTUT FERRY
Jambatan Sultan Abdullah di Jerantut Feri Dalam Fasa Akhir Pembinaan 1978
(Rasanya hampir 80% orang Jerantut tak tahu nama jambatan ini)

Jambatan Sultan Abdullah sepanjang 486 meter merentasi sungai Pahang di Feri siap di bina maka orang dah tak nampak sangat Feri ini sebab naik jambatan boleh pecut laju terus ke Jerantut . Tak perlu singgah di Feri untuk tunggu feri . Bila ramai yang tunggu feri maka perniagaan disekitarnya maju . Bila orang dah tak naik feri maka Feri jadi sunyi sepi , perniagaan pun merosot .

 GAMBAR DULU2 JERANTUT FERRY





Tuesday, 1 July 2014

MAKAN SEDAP RAMADHAN DI TEMERLOH: 2. IKAN PATIN PAIS TEMPOYAK TEMERLOH

IKAN PATIN PAIS TEMPOYAK TEMERLOH

 Pais tempoyak ikan patin

Bahan-bahan:
1 inci kunyit hidup
2 helai daun kunyit (kebetulan aku tanam kunyit dan ada la keluar daunnya dalam 3 helai~kat kedai, lom jumpa lagi daun kunyit ni)
10 tangkai cili padi
4-5 sudu tempoyak (kat sini kena lah jimat2 sikit tempoyak..sbb susah nk dpt)
sedikit garam dan gula
seekor ikan patin~kerat 3 bahagian
foil aluminium~utk membungkus

Cara-cara: Tumbuk cili dan kunyit hidup hingga lumat. Daun kunyit dihiris halus.
Gaul kan kesemua bahan ke dalam tempoyak. Masukkan juga garam dan gula. Sediakan foil, letakkan separuh dari bahan ke atas foil aluminium/daun pisang. Kemudian letak ikan di atas bahan tersebut. Letak juga tempoyak di atas ikan. Bungkus foil dengan kemas dan bakar di dalam oven lebih kurang 45 minit - 1 jam ataupun hingga ikan masak dan naik bau. Angkat dan sedia untuk dihidang...

p/s: Kalau dapat bungkus dengan daun pisang dan bakar atas dapur kayu atau arang lagi best kan......







MAKAN SEDAP RAMADHAN DI TEMERLOH: 1. IKAN PATIN MASAK TEMPOYAK TEMERLOH

TEMPAT FAMOUS DI TEMERLOH:

1. GO BANG MAJU PATIN TEMPOYAK (BAWAH JAMBATAN TEMERLOH)
2.  GERAI PAK USOP SEMANTAN.
DAN BAZAR2 RAMADHAN SELURUH TEMERLOH...


 SET NASI PATIN TEMPOYAK DI GO BANG MAJU TEMERLOH






 GERAI PAK USOP SEMANTAN

ANTARA RESIPI PATIN MASAK TEMPOYAK
Bahan-bahan utama
  • Seekor ikan patin (eloknya ikan patin sangkar) ikan disiang dan diperapkan dengan asam jawa dan limau nipis untuk hilangkan hanyir selama kira-kira 1 jam.
  • 2 ulas kunyit hidup (bukan serbuk kunyit)
  • 6 biji bawang kecil.
  • 20 biji cili padi (bergantung pada suka pedas mana ya)
  • 2 senduk tempoyak
  • 1 ikat daun kesum
  • 2 ikat bunga kantan ( yang guna untuk masak laksa tu)
  • sedikit asam keping
  • air
  • garam secukup rasa
  • gula (jika perlu dan jika suka)
Cara memasaknya
Kunyit hidup, bawang kecil dan cili padi ditumbuk halus dan digaulkan dengan tempoyak tadi. Masukkan ke dalam periuk yang bersama air. Lepas tu kacau sehingga rasa dan masukkan asam keping. Letak di atas api dan biarkan selama kira-kira 3 minit.  Masukkan ikan yang dibersihkan tadi, masukkan bunga kantan dan daun kesum.
Masukkan garam secukup rasa, adjustlah kalau takut pedas dengan mengurangkan jumlah cili tadi. Kalau terlajak, adjust dengan meletakkan sedikit gula ok…
Cadangan Hidangan
Ini kalau makan dengan nasi putih lepas tu ada plak sambal belacan ke sup panas.. Memang best laaa… So.. apa salahnya cuba ya tak??
Petua
Tempoyak yang digunakan eloklah yang sudah diperam selama 5 hari.. Baru sedap beb…
p/s : selamat menjamu selera.

Sunday, 29 June 2014

KENYATAAN AKHBAR UMARKASHAH HOMESTAY SEMPENA KEDATANGAN RAMADHAN 1435 H/2014 M


KENYATAAN AKHBAR UMARKASHAH HOMESTAY  SEMPENA KEDATANGAN RAMADHAN 1435 H/2014 M

Assalamualaikum..

Segala puji bagi Allah SWT, Tuhan segala alam, selawat dan salam ke atas junjungan besar, Nabi Muhammad S.A.W serta para sahabatnya, Alhamdulillah saya bersyukur kehadrat Allah kerana dengan limpah kurnianya kita masih lagi diberi peluang meneruskan tugas sebagai hamba Allah untuk melaksanakan amalan kebaikan di muka bumi ini. Semoga dengan apa yang dilaksanakan di bulan Ramadhan al-Mubarak ini akan mendapat keberkatan dan keredaanNya.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, UmarKashah Homestay mengadakan satu Program untuk meraikan kedatangan bulan Ramadhan yang dinamakan Program Ihya Ramadhan. Program Ihya’ Ramadhan yang membawa maksud “menghidupkan Ramadhan” yang akan berlangsung sepanjang bulan Ramadhan, Objektifnya adalah untuk menggalakkan warga internet supaya merebut peluang untuk mempertingkatkan amal ibadat sepanjang bulan Ramadhan secara konsisten (Istiqamah) dan berdisiplin.

Seperti mana yang kita sudah ketahui, bulan Ramadhan merupakan satu bulan yang mulia berbanding dengan bulan-bulan yang lain dengan beberapa kelebihan dan keistimewaan. Selain itu, bulan Ramadhan juga dinamakan Al-Mubarak yang bermaksud bulan yang penuh dengan keberkatan di mana semua umat Islam diberi peluang untuk melipat gandakan pahala dengan menunaikan amalan-amalan wajib dan sunat yang sangat digalakkan melakukannya pada bulan Ramadhan ini.

Antara amalan yang wajib dilakukan sepanjang bulan Ramadhan ini adalah berpuasa dan membayar zakat fitrah dan antara amalan sunat yang sangat digalakkan untuk melakukannya ialah solat Trawith, bertadarus / membaca Al-Quran, bersedekah, qiamullail, beriktikaf, memperbanyakkan berdoa, berzikir dan beristigfar. Sepanjang bulan puasa juga kita disarankan untuk menjaga lidah, mengurangkan kata-kata dan menjauhi sifat dusta. Sabda Rasulullah SAW: Maksudnya: “Jika seseorang daripada kamu mula berpuasa maka janganlah dia melakukan Rafath (Perkara-perkara yang membangkitkan nafsu) dan janganlah dia bergaduh, sekiranya seseorang mencaci atau memusuhinya maka hendaklah dia berkata: Sesungguhnya aku berpuasa! Sesunggungnya aku berpuasa! [HR: Muslim]

Sejajar dengan itu semua warga internet adalah dialu-alukan untuk menyertai beberapa aktiviti yang dianjurkan oleh mana-mana institusi atau masjid surau sepanjang bulan Ramadhan ini seperti Solah Tarawith Berjemaah, Tadarus Al-Quran, Moreh Ramadhan, Bersedekah dan sebagainya.

Walaupun pada waktu siang kita berpuasa dan masa kita diisi dengan belajar, bekerja dan malamnya diisi dengan pelbagai amalan sunat seperti solat sunat terawith,  Nabi Muhammad S.A.W menyebut tiga doa yang tidak ditolak antaranya ialah orang yang berpuasa sehingga dia berbuka. [ HR:At-Tirmizi]

Akhir kata, saya mengucapkan selamat meneruskan ibadah puasa Ramadhan Al-Mubarak ini. Semoga segala amal ibadah dan jariah yang telah kita lakukan di bulan Ramadhan yang mulia ini akan diterima dan mendapat keredhaan Allah S.W.T.


Sekian, Wabillah…

Monday, 2 June 2014

HOMESTAY UMARKASHAH DI JERTEH, BESUT, TERENGGANU

HOMESTAY UMARKASHAH DI JERTEH, BESUT, TERENGGANU AKAN DI BUKA!!


NANTIKAN PERKHIDMATAN PENYEDIAAN PENGINAPAN TERBAIK DI JERTEH, BESUT, TERENGGANU.

ALAMI PERCUTIAN SUASANA KAMPUNG BERHADAPAN SAWAH PADI BENDANG HIJAU TERBENTANG LUAS


MASJID HADHARI JERTEH
 PANTAI BUKIT KLUANG
 LATA TEMBAKAH
PULAU PERHENTIAN

HOMESTAY UMARKASHAH BANDAR KUANTAN

HOMESTAY UMARKASHAH BANDAR KUANTAN AKAN DI BUKA!!

NANTIKAN PERKHIDMATAN PENYEDIAAN PENGINAPAN TERBAIK DI KUANTAN.




Wednesday, 7 May 2014

Makluman Kutipan Sumbangan Derma Pembinaan Surau Taman Shahzan Indera Mahkota Kuantan Pahang.


Assalamualaikum.
IKLAN MESRA AMAL JARIAH
# Makluman Kutipan Sumbangan Derma bagi Pembinaan Surau Taman Shahzan Indera Mahkota Kuantan Pahang.
# Mohon jasa baik muslimin muslimat semua utk forward iklan ini kepada ahli keluarga, kenalan, setiap contact dan group masing-masing.
Sumbangan dan bantuan tuan puan didoakan memperoleh ganjaran tak terhingga dari Allah S.W.T.
Wassalam.




Lokasi tapak cadangan untuk mendirikan surau di Taman Shahzan Bandar Indera Mahkota, 25200 Kuantan, Pahang Darul Makmur.




Tuesday, 29 April 2014

HOMESTAY TEMERLOH UMARKASHAH 0199412901 MERAIKAN PENGINAPAN ANDA

Homestay UmarKashah Bandar Temerloh
No. 19, Jalan Pinggiran Temerloh Damai 2,
Bandar Temerloh,
Pahang.
0199412901
0199857566




1 Ruang tamu
3 Bilik tidur
1 Ruang Makan
1 Ruang Dapur
1 Bilik air
1 Tandas
   Porch kereta.


Ruang Tamu dilengkapi
1. Sofa
2. Kipas
3. TV
4. Tikar buluh
5. Karpet

Bilik dilengkapi
1. Katil dan Tilam ( 2 saiz Queen & 1 saiz Single)
2. Kipas Siling
3. Almari pakaian
4. Cermin Muka
5. Meja solek*
6. Penyidai kain/Sejadah
7. Toto*


Kemudahan dan Peralatan yang disediakan.
Dapur (boleh memasak - Lengkap dengan dapur gas dan pingan mangkuk, jag air dan gelas, sudu garpu, periuk kuali serta peralatan memasak berkaitan)
Meja Makan
Periuk Nasi
Pemanas Air (Water Heater)
Peti Sejuk
Mesin Basuh
Seterika
Dapur gas
Pinggan Mangkuk
Gelas dan Cawan
Sejadah
Penyidai kain

Monday, 28 April 2014

BAGI MAKAN RUSA TEMERLOH TAHUN MELAWAT MALAYSIA 2014 HOMESTAY UMARKASHAH TEMERLOH

Urusan kerja di Temerloh?
Outstation ke Temerloh?
Kenduri kendara di Temerloh?
Bercuti ke Temerloh?

Kami dengan rendah diri akan menyambut anda untuk menginap di Homestay Temerloh Umarkashah yang berada di bandar Temerloh.

Homestay yang lengkap dan sempurna dengan kemudahan seperti di rumah anda!
Seperti berada di rumah anda!

Homestay Temerloh UmarKashah Menghargai Kedatangan Anda
0199412901





TEMPAT MENARIK TEMERLOH TAHUN MELAWAT MALAYSIA 2014 HOMESTAY UMARKASHAH TEMERLOH



PEKAN SEHARI TEMERLOH
This weekly bazaar happened to be on Sunday held at Lurah Semantan from as early as 7.00 am until 1.00 pm. People from local villages come to sell their products such as all kinds of vegetables, fruits, traditional delicious foods, fresh water fish from the river, ulam (vegetable taken raw) as well as clothes.
They are selling their products on both sides of the road along the mosque, water front until the mini stadium. REBONG (Young Bamboo Shoot) is a favorite delicacy, cook with fresh water fish and coconut milk. Not to be missed is IKAN PATIN MASAK TEMPOYAK (cat fish cook with Durian paste) as this is what Temerloh famous for. If you are looking for fresh water fishes then this is the right place. Here you can easily buy ikan Patin, Temoleh/Temelian, Baung, Haruan, Tapah, Kaloi, Tengalan, Belida, Kerai, Lampam, Jelawat and ikan mungkus (only in season) usually after the flood resume. Although you will find the price is a little bit deer due to the high demand but it is always negotiable.
Whenever you are in Temerloh, don’t forget to eat Ikan Patin Masak Tempoyak and Chicken Rice at Temerloh Old Town perhaps it’s one of the best in the country. You can also take away for other member of your family. For those who would like to take some raw Ikan Patin back home, just go to Bangau Tanjung village, buy them from the owner directly.


Kuala Gandah Elephant Sanctuary

National Elephant Conservation Centre, Kuala Gandah was initially never meant for tourism, but due to its popularity and the relentless efforts of various authorities and organizations to help conserve the Malayan elephant population, the place has now become entrenched in Pahang's tourism map.
A visit to Kuala Gandah is an opportunity not to be missed, given the hands-on experience allowed for visitors.
The Center is open daily from 10am-4:45pm (closed on major public holidays), and visitors are encouraged to come between 1-4pm to join the daily activities like riding the elephants and bathing with the elephant in the river nearby. Bathing in the river will be a special activity for those who like the pachyderms but please be prepared to change your clothing!



Deerland Park existed in Lanchang, Pahang. 
My family and I, with a plan to visit Kuala Gandah Elephant Sanctuary, reached Lanchang at about 10am, Sunday, from Temerloh. We stopped by a restaurant somewhere in Kampung Chempaka Kanan to take our late breakfast and later bought some bottled water from grocery shop next door. The taukeh asked me whether I was going to visit the elephants. I said yes and he told me that the activities only start at 2pm. Since it was only 11am, he told me to visit Deerland Park and that the signs would lead me there. I thanked him for the information and told my husband about it. So, we followed the sign and found the place. When we parked, I saw a van full of tourists visiting the same place. I was a bit ashamed of myself; well, who wouldn’t? They came with a plan to visit the place while I, a Malaysian living in Malaysia, just discovered the place by chance. But I guess that is a good sign that tourists are given good information of where to go and what to visit.
We paid RM16 in total; RM12 for 2 adults, RM4 for a kid. We were given entry stickers (to stick on shirt) and a coupon for deer food. My son was really excited to feed the deers. At the enclosure, we exchanged the coupon and get two small baskets of deer food and fed the Javan Rusa deers. It was fun but deers can be quite aggressive sometimes. My purple shirt got chewed by a deer, probably mistaken me for purple sweet potato.



Gunong Senyum or the Smiling Mountain Recreational Park, at 1,549 metres above sea level is an important archeological site. It is located on the Pahang River bank about 68 kilometres away from the town of Temerloh via kampung Awah and Felda Jengka 18.
The park is a part of the Jengka Forest Reserve, which covers an area of 794 hectares. Surrounded by oil palm plantations of the Jengka Felda scheme, there are two main mountains within the park, Gunong Senyum and Gunong Jebak Puyoh, the former being a popular spot to tourist and researchers.
Gunong Senyum is made up of limestone and rock, estimated to be around 3,000 years old, whilst the lowlands on the east is made of mudstone and shale estimated at around 2,100 years old.


http://www.facebook.com/homestaytemerloh

http://www.facebook.com/homestaytemerloh
http://www.facebook.com/homestaytemerloh

Google+ Badge